Disruptive Vocalities: Auditory Immersion in Punchdrunk’s The Drowned Man: A Hollywood Fable and First-Person Digital Games
Resum
The intimate associations between video (or digital) games and new modes of immersive performances have been observed by scholars. The liberal interactivity and experience of ‘being in’ the virtual space of play and ‘inside’ the fictional world, as an avatar-like audience-participant are just some similarities in both encounters. While Gareth White (2012) has critically interrogated the term ‘immersive’ in these forms of theatre from an ontological perspective, this paper examines immersion acoustemologically. Through a comparative examination of the acoustic ecologies and experienced auditory immersions of First-Person digital games and Punchdrunk’s most recent production, The Drowned Man: A Hollywood Fable (2013), this paper posits that immersion in immersive performances is always more than ‘total’ since sonicities and disruptive vocalities produced by audienceparticipants, sounds that cannot be anticipated or appropriated to be part of a designed soundscape (utterances, whispers, sounds and noises), would necessarily puncture the virtual integrity of the performance with frequencies of emergence from the intended submergence.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Tots els articles i continguts publicats al Journal of Sound, Silence, Image and Technology (JoSSIT) disposen d’un llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca. Amb aquesta llicència, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de JoSSIT sempre que se'n citi la font de procedència (JoSSIT) i l'autoria de l'article.
Per altra banda, els autors són els únics responsables d’obtenir els permisos necessaris de les imatges que utilitzin en els seus treballs i que tinguin drets d’autors.
Per a qualsevol altre utilització o permís no previst caldrà adreçar-se a la revista mitjançant el seu correu electrònic: jossit@tecnocampus.cat
En el moment de realitzar l’enviament de l’article, si l’autor no indica el contrari, es donen per acceptades la política de confidencialitat i l’avís legal de JoSSIT.
Al realitzar l’enviament, l'autor assumeix i declara que és l’autor original de l’obra i que compta amb els permisos necessaris, al mateix temps que accepta que no està cometent cap acció il·legal amb la tramitació de la seva obra. L’editor, director i membres de l’organització de JoSSIT queden exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat derivada de l’obra dipositada que vulneri qualsevol tipus de drets de tercers.