A Symphony of Noises: Revisiting Oskar Sala’s ‘Geräuschmontage’ for Alfred Hitchcock’s ‘The Birds’ (1963)
Resum
The soundtrack of Alfred Hitchcock’s The
Birds (1963) is particularly remarkable not
only because of the absence of a conventional
orchestral underscore, but also
because the terrifying sounds of the
aberrant birds were actually synthesized by
Oskar Sala using the Mixturtrautonium, an
electronic musical instrument of his own
development.
The examination of the film’s soundtrack has
shown that Sala’s organization and utilization
of bird sounds are akin to that of more
conventional, tonal sonic material in
Hollywood films. Firstly, the montage of bird
sounds which accompanies the title sequence
possesses a formal structure which
resembles a classical Hollywood film
overture and takes on several expositional
roles conventionally assigned to a film’s
opening musical passage. Furthermore, the
gull cries take on the function of a leitmotif
while the stylized bird sounds perform
emotive functions usually ascribed to film
music. In addition to that, the hostile birds
are characterized by electronically synthesized
bird sounds –a representation which
can be understood within the broader
context of mankind’s ambivalence towards
machines and technological progress in
general. The consideration of the musical
provenance and materiality of these bird
sounds affords us a moment of reflection on
the sound effect-music divide in film as well
as on the perceived aesthetic values of
sounds in the noise-music continuum.
The research for this article was facilitated by
the funding provided by the Leibniz Association
within the project ‘Materiality of Musical
Instruments’ at the Deutsches Museum,
Munich.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Tots els articles i continguts publicats al Journal of Sound, Silence, Image and Technology (JoSSIT) disposen d’un llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca. Amb aquesta llicència, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de JoSSIT sempre que se'n citi la font de procedència (JoSSIT) i l'autoria de l'article.
Per altra banda, els autors són els únics responsables d’obtenir els permisos necessaris de les imatges que utilitzin en els seus treballs i que tinguin drets d’autors.
Per a qualsevol altre utilització o permís no previst caldrà adreçar-se a la revista mitjançant el seu correu electrònic: jossit@tecnocampus.cat
En el moment de realitzar l’enviament de l’article, si l’autor no indica el contrari, es donen per acceptades la política de confidencialitat i l’avís legal de JoSSIT.
Al realitzar l’enviament, l'autor assumeix i declara que és l’autor original de l’obra i que compta amb els permisos necessaris, al mateix temps que accepta que no està cometent cap acció il·legal amb la tramitació de la seva obra. L’editor, director i membres de l’organització de JoSSIT queden exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat derivada de l’obra dipositada que vulneri qualsevol tipus de drets de tercers.