Pràctiques guiades de (re)creació musical en Educació Superior
El so com a element creatiu
Resum
Durant el curs 2021/2022, l'alumnat de la Menció d'Educació Musical del Grau en Educació Primària que ofereix la Universitat de Còrdova va posar en pràctica un procés de transformació guiada d'un material melòdic preexistent que havia seleccionat prèviament en base als seus recorreguts musicals. Aquest procés de transformació es va seqüenciar en tres nivells: “Forma i text”, “Ritme” i “Harmonia”. El segon, centrat en l'aspecte rítmic, va ser organitzat en dos passos: un consistent en l'exploració de les possibilitats sonores dels instruments de petita percussió, del cos, de la veu, així com de qualsevol quotidiàfon que es considerés oportú, i un altre en la creació de l'acompanyament rítmic pròpiament dit. Durant el temps dedicat a la manipulació del material sonor s'havia d'atendre aspectes tímbrics, de concertació, tècnics o relatius a l'emissió del so, mentre que per al disseny s'havien de tenir en compte també una sèrie de procediments compositius senzills, a més de fixar-se en qüestions com ara la monotonia, la forma, el caràcter o la tècnica de l'instrument. L'últim nivell tenia a veure amb el disseny d'un acompanyament harmònic per interpretar-lo amb instruments de plaques. En aquesta ocasió s'havia de pensar en la tècnica, l'organització dels sons, el tipus de motiu rítmic i melòdic, el ritme harmònic, la capacitat d'establir el caràcter general, així com la funció en relació amb el ritme i la melodia. Durant el seu desenvolupament, l'alumnat va haver d'emplenar una sèrie de qüestionaris individuals per conèixer com articula idees al voltant de la percepció del so per detectar possibles mancances i establir propostes de millora. L'anàlisi de les dades obtingudes revela la necessitat de continuar implementant activitats que afavoreixin el desenvolupament i el perfeccionament de la seva educació auditiva per tal de capacitar-lo per pensar en so.
Publicades
Versions
- 31-03-2023 (2)
- 22-12-2022 (1)
Com citar
Número
Secció
Llicència
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
Tots els articles i continguts publicats al Journal of Sound, Silence, Image and Technology (JoSSIT) disposen d’un llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca. Amb aquesta llicència, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de JoSSIT sempre que se'n citi la font de procedència (JoSSIT) i l'autoria de l'article.
Per altra banda, els autors són els únics responsables d’obtenir els permisos necessaris de les imatges que utilitzin en els seus treballs i que tinguin drets d’autors.
Per a qualsevol altre utilització o permís no previst caldrà adreçar-se a la revista mitjançant el seu correu electrònic: jossit@tecnocampus.cat
En el moment de realitzar l’enviament de l’article, si l’autor no indica el contrari, es donen per acceptades la política de confidencialitat i l’avís legal de JoSSIT.
Al realitzar l’enviament, l'autor assumeix i declara que és l’autor original de l’obra i que compta amb els permisos necessaris, al mateix temps que accepta que no està cometent cap acció il·legal amb la tramitació de la seva obra. L’editor, director i membres de l’organització de JoSSIT queden exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat derivada de l’obra dipositada que vulneri qualsevol tipus de drets de tercers.