Una ópera de cine
Paraules clau:
Estètica, Òpera, Dramatúrgia, Avantguarda, ChaplinResum
El segle XX ha assistit a un procés sociològic i estètic en què un nou invent com el cinema es va convertir en una ferma proposta d'art absolut. No va ser fins a la irrupció creativa de la segona onada d'avantguardes a la dècada de 1920 quan es va començar a generar una revisió de la importància i transcendència estètica del cinema. Pocs gèneres creatius van ser impermeables a la seva influència. L'òpera va ser i és un d'ells. Aquesta investigació reflexiona sobre com una òpera, Charlot de Bacarisse i Gómez de la Serna, va considerar per primer cop el material cinematogràfic com un objecte estèticament vàlid permetent considerar el cinema com un esdeveniment transcendent dins dels paràmetres de la gran cultura europea. El 1932, fruït de la comunió estètica entre Ramón Gómez de la Serna i Salvador Bacarisse, va sorgir una òpera a la que no tan sols el seu aspecte argumental era cinematogràfic, sinó que fins i tot la seva dramatúrgia implicava projeccions d'escenes com a factor essencial. Emmarcada en el trànsit del cinema mut al sonor, l'òpera Charlot és una obra d'una importància essencial si pretenem traçar una línia d'investigació completa entre la interacció estètica entre cinema i música. L'òpera de Bacarisse es desenvolupa amb gran ofici en un llenguatge neoclàssic i politonal modern i arriscat. Gómez de la Serna va centrar la seva línia argumental en un conflicte de calat estètic que implicava al Charles Chaplin cineasta, de la mà del seu personatge, i el problema de la desaparició del cinema silent. Analitzar en profunditat les vessants estètiques de Charlot i la seva intensa relació amb el cinema suposa un fet fonamental per a la musicologia cinematogràfica atès que ambdós gèneres es situen en un espai comú tan important com inusitat i per això d'obligada visita.
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Tots els articles i continguts publicats al Journal of Sound, Silence, Image and Technology (JoSSIT) disposen d’un llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca. Amb aquesta llicència, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de JoSSIT sempre que se'n citi la font de procedència (JoSSIT) i l'autoria de l'article.
Per altra banda, els autors són els únics responsables d’obtenir els permisos necessaris de les imatges que utilitzin en els seus treballs i que tinguin drets d’autors.
Per a qualsevol altre utilització o permís no previst caldrà adreçar-se a la revista mitjançant el seu correu electrònic: jossit@tecnocampus.cat
En el moment de realitzar l’enviament de l’article, si l’autor no indica el contrari, es donen per acceptades la política de confidencialitat i l’avís legal de JoSSIT.
Al realitzar l’enviament, l'autor assumeix i declara que és l’autor original de l’obra i que compta amb els permisos necessaris, al mateix temps que accepta que no està cometent cap acció il·legal amb la tramitació de la seva obra. L’editor, director i membres de l’organització de JoSSIT queden exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat derivada de l’obra dipositada que vulneri qualsevol tipus de drets de tercers.